Chauffören försvann (Kenya dag 8:2)

Jag hittade det! Igår försvann ett helt inlägg via wordpress-appen. Men jag lyckades återfinna större delen av det i en papperskorg via webbläsaren. Så kan vardagen med #blogg100 vara.
Vi hade en ganska lång resa framför oss från Tsavo East ner till badorterna vid indiska oceanen. Halvvägs till kusten stannade vi för en rast och tillfälle att säga adjö. En bil skulle till kusten norr om Mombasa, en skulle köra via flygplatsen i Mombasa för att släppa av vår reseledare Jesper och övriga skulle direkt till kusten söder om Mombasa. Med tanke på trafikstockningar runt Mombasa och de långa köerna till färjan valde våra chaufförer att köra primitiva vägar söderut för att undvika att bli sittande i köerna.
Det blev en intressant tur genom ett skiftande landskap, förbi små samhällen och marknader. De dåliga vägarna gjorde också att avståndet mellan bilarna ökade och vi kom snart ifrån varandra och fik köra en och en.
Plötsligt stannade vår chaufför mitt i gatan i ett litet samhälle och lämnade bilen utan förklaring. Där satt vi, två danskar och tre svenskar, och kände oss ganska övergiva. Vi hade sett honom försvinna in i en byggnad. Men vart tog han vägen?
Vi hann bli förbryllade. Visst funderade vi om någon visste var vi var och ännu mer om någon skulle sakna oss om vi inte kom till hotellet. Men efter en stund kom chauffören tillbaka och resan fortsatte. Vi vet inte om han drack kaffe, besökte toaletten eller hade något annat ärende.
En bit längre bort passerade vi torget och bussterminalen. Jag kan inte låta bli att visa en bild av det och…
… en bild av bostäder och affärer som vi passerade på vägen till våra hotell vid kusten. Det är stor kontrast mot de hotell som väntar oss vid resan slut.
Vi vann upp mot tre timmar i restid på att köra småvägarna och undvika färjan i Mombasa. Nu väntade en vecka med sol och bad.

Detta är ett inlägg dag 44 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Just nu skriver jag om en resa till Kenya jul och nyår 2011.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.