Klippspringare på vakt (Kenya dag 6:2)

20130222-215231.jpg
Strax efter att vi kört in i nationalparken Tsavo East i västra Kenya fick vi syn på en silhuett högst upp på en klippa; en klippspringare. Det är svårt att föreställa sig hur den lyckats ta sig upp på den höga, spetsiga klippan. Men det gör den här antilopen tack vare sina unika klövar, som ger ett bra grepp på det klippiga underlaget.
Klippspringaren lever oftast i par och samarbetar så att en betar medan den andra håller vakt. Den vi ser är den som håller vakt.
Inser när jag skriver detta att det börjar bli svårt att skilja de antiloperna åt. Jag tror att jag ska samla ihop lite bilder för identifiera dem igen. Men först ska jag fortsätta att beskriva safarin.

Detta är ett inlägg dag 33 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Just nu skriver jag om en resa till Kenya jul och nyår 2011.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

