Djur på tre bokstäver (Kenya dag 5:3)

20130221-225231.jpg
Brukar ni lösa korsord? Jag gör det och ibland vet vad det ska vara för ord men har ingen aning om vad ordet står för.
Gnu har varit ett sådant ord för mig. Ett korsordsdjur på tre bokstäver, som jag aldrig hade sett före julhelgen i Kenya 2011.
Redan på julafton siktade vi en första ensam Gnu på savannen i Amboseli. Fler såg vi på juldagen, men alla ensamma. Normalt lever gnuerna i stora flockar som förflyttar sig över savannen tillsammans som skydd mot rovdjuren. Men när det är dags att byta betesmarker så är det inte alla djur som orkar hänga på den stora vandringen, migrationen. Det är de äldre hannarna som tar risken att stanna ensamma kvar istället för att följa med på en lång och tröttsam vandring. Det är en stor risk för ett ensamt djur är ett lätt byte för ett hungrigt lejon.
Gnuerna räknas de gräsätare antiloperna. Man räknar med att det finns 1-1,5 miljoner gnuer som deltar i den stora migrationen, vandringen mellan betesmarkerna i Tanzania och Kenya.
Själv tycker jag att gnun ser ut som något av ett urtidsdjur. Men nästa gång jag löser korsord så vet jag vad en Gnu är för något.

Detta är ett inlägg dag 31 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Just nu skriver jag om en resa till Kenya jul och nyår 2011.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

