Safari – en dag eller en vecka?

För ett år sedan drygt gjorde jag min första safari. Det var en vecka i flera olika nationalparker i Kenya. En oförglömlig resa som jag hämtat energi ur flera gånger om under året som gått.
För två veckor sedan var det dags för en ny safari. Den här gången en dag i en nationalpark i Indien. En dag som jag kommer att minnas tack vare mötet med tigern.
Jag kan inte annat än säga att båda resorna gett mersmak, men så här i backspegeln så känner jag att veckan i Kenya gav mig mycket mer. Det handlar då inte om antal djur och antal arter utan om den vila en veckas safari bjöd på. Det var som all stress rann av mig efter 24 timmar i Kenya och sedan fortsatte denna avspända tillvaro i flera dygn till. Det var bara att flyta med; frukost, titta efter djur, lunch, vila, titta efter fler djur, middag och till sist den afrikanska natten fylld av ljud i mörkret.
Safari en dag blir bara ett hastigt besök och en något stressad upplevelse. Så skulle jag välja eller rekommendera något så blir det hellre många dagar än några få. Ja efter veckan i Kenya kände jag att jag hade gärna fortsatt några dagar till.
Så nästa gång jag ska ut på safari så blir det mer än en dag, gärna en vecka eller rent av längre.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

