UD uppmanar till försiktighet (Indien dag -1)

Det är konstigt hur historien upprepar sig. För drygt ett år sedan när jag skulle åka till Kenya så varnade UD för resor till vissa delar av Kenya främst vid gränserna mot Somalia. Detta upptäckte jag på tåget på väg till Kastrup.
Idag sitter jag på tåget på väg till Stockholm och imorgon bär det av till Indien. Även den här gången finns det varningar från UD, men dessa kom redan under julhelgen på grund av oroligheter efter en brutal våldtäkt i New Delhi.
Det har varit en intensiv nyhetsrapportering i svenska medier och flera vänner och släktingar har frågat om det verkligen blir någon resa.
Direkt efter julhelgen hörde resebyrån av sig med information. Oroligheterna var koncentrerade till New Delhi, men läget verkade vara på väg att lugna ner sig. Man följde läget och har beredskap för att ändra resplanen och eventuellt helt stryka det avslutande besöket i huvudstaden.
Jag gör den här resan i hopp om att få se tigrar samt besöka Taj Mahal. Övriga punkter på programmet är bara bonus och glada överraskningar.
Så länge UD inte säger att vi ska stanna hemma så är jag på väg. Jag har full tilltro till resebyråns förmåga att bedöma läget och lägga om turen vid behov. Men det hade varit skönt med en uppdatering av informationen så här dagen före avresan.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

