Kreta dag 8: Är vi kidnappade?

Har ni hört att de strejkar ibland i Grekland. Den dagen vi skulle lämna Chania för transport väster ut var det taxistrejk. Ni måste åka med österut till flygplatsen, meddelade resebyrån, för att där få en annan buss väster ut till ert hotell.
Vi stod på utsatt tid utanför hotellet när en oskyltad buss stannade. Chauffören pratade bara grekiska, men verkade förstå lite engelska. Precis när han lyft in min väska frågar jag om han ska till Chania airport. Väskan åker ut igen och istället börjar han ringa. Men efter några minuter så ler han och lastar in våra tre resväskor och ber oss med gester att ta plats.
Döm om vår förvåning när han något kvarter längre fram gör två vänstersvängar och helt klart kör västerut. En oviss oro sprider sig och medan vår norska reskamrat får telefon kommer jag i mitt för dagen febriga tillstånd på att jag borde kanske kolla min mobil. Jo där fanns ett sms från researrangören som berättade att vi skulle hämtas av buss som skulle köra oss direkt.
Under tiden hör jag norskan säga ”nej det finns inget nummer eller skylt på bussen” som ett svar till hennes samtal från resebyrån.
Platanias? Frågar jag chauffören som nickar bekräftande, bara för att efter en stund stanna och ringa igen. Han verkar inte veta vart han ska, tänker vi och undrar vart vi egentligen är på väg och om han verkligen är anlitad av vår resebyrå.
Till slut kör han en bit igen, stannar och går ur och röker. Ska han också strejka? Nej han väntade tydligen på några passagerare. När de är på plats fortsätter resan västerut och till slut stannar han vid vårt hotell.
Vi var framme. Vi var inte bara medlurade i en oskyltad buss på Kreta.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i Vandring och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

