Hur kan man underlättar starten på en resa

Håll med om att det kan vara ganska tröttsamt att komma iväg. Fixa på jobbet, tvätta och packa, ta sig till flyget och hoppas att allt klaffar.
Jag har kommit på ett knep för att få bättre balans inför avresan. Jag tar en extra semesterdag bara för att fixa. Då behöver jag inte vara stressad på jobbet över allt jag inte har gjort hemma. Jag kan avsluta det mesta på skrivbordet med vetskap om att jag har en dag att fixa hemma.
Den här resan till Gran Canaria, för en vecka med vandringar, var fullbokade från Landvetter, så min avgång var Kastrup. För att hinna på lördagsmorgonen så hade jag bokat hotell på Kastrup och kunde ta valfritt tåg till den danska flygplatsen.
Åkte som jag tyckte i god tid och tur var det för givetvis blev det stopp på sträckan Ängelholm-Helsingborg. Där satt vi i ett dragigt tåg och fick varierande information. Efter 45 skulle trafiken öppna men vårt tåg fick vända tillbaka till Göteborg. Istället fick vi byts perrong och gå på ett pågatåg. Efter tio minuters väntan kom kontraorder. Alla som skulle till Malmö och Köpenhamn skulle genast ta sig tillbaka till den ursprungliga perrongen och ta nästa tåg från Göteborg till Köpenhamn. Så ut igen i vinterkylan med resväska och ryggsäck. Jag var ganska snabbt på plats på det nya tåget medan lokföraren eller vem det nu var, ropade i högtalarna att nu fick alla springa för tåget var två minuter sent – och då hade vi väntat i en timma. Dålig timing på den kommentaren.
Väl framme i Köpenhamn flöt allt bra och rummet var utmärkt. Ännu bättre var att trots att frukostbuffén skulle börja först halv sju så fanns det smörgås, pålägg, takeaway kaffe mm. Så halv fem bredde jag två smörgåsar och försåg mig med te. Väl framme i kön till incheckning passade det utmärkt att få dagens frukost. Jag såg en och annan barnfamilj som fick ta fram sina medhavda smörgåsar när jag hade börjat äta.
Väl på flyget konstatera jag varför jag drar mig för Kanarieöarna – det tar över fem timmar att flyga hit. Det är tur att det finns talböcker och att det var sol och över 20 grader varmt på resmålet.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i Vandring och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

