Någon annan har tänkt ut vägen …

Här är krönikan från göteborgssidorna i Amos mars 2010.

Jag behövde hitta balans efter ett år av inre kaos. Jag behövde vila och släppa allt ansvar. Jag behövde framför allt göra något för mig själv. Det var då jag bokade min första vandring.
Visst har jag gått mycket i hela mitt liv; vandringar med scouterna, skogspromenader på landet och fjällvandringar innan barnen föddes. Men tanke på återkommande vandringar i annan miljö än den svenska hade inte funnits tidigare.
Våren 2000 – nytt millennium, nytt liv och kanske nya intressen – bokade jag mitt första strövtåg. En vecka i Provence i slutet av juni.
– Ska du resa ensam? undrade några. Det skulle jag, men jag ingick i en grupp med en duktig reseledare som skulle leda oss genom det sydfranska landskapet. Mat och boende ingick i resan.
Det blev en fantastisk upplevelse med vandringar i djupa raviner, över höga berg, i kanten av blommande lavendelfält. Under de första två dagarnas strapatser malde huvudet fortfarande av allt som hänt medan jag njöt av utsikten, de goda picnic-luncherna och doften av blommande lavendel.
Men ju fler dagar jag var ute desto mer av det jobbiga kunde jag lägga åt sidan och bara vara i nuet, lära känna de andra deltagarna och samla på nya upplevelser och oväntade kunskaper.
Efter en vecka i Provence var jag fast. Efter det har det blivit minst en vecka varje år med vandringar i Frankrike, Italien, Grekland, Irland och på Mallorca. Oftast har det varit strövtåg med bra kringarrangemang, men jag har också följt med på bussresor till Dolomiterna och vandrat på egen hand på Korsika. Jag har också återupptagit vandringarna i de svenska landskapen med en grupp vänner.
Jag har lärt mig att vara tyst i uppförsbackarna för att spara på krafterna, att fylla vattenflaskorna men i övrigt ha lätt packning.
Det som gör att jag fortsätter är inte bara upplevelsen utan också möjligheten att tänka och bara vara; en hel vecka utan några beslut eller krav. En hel vecka jag ger mig själv varje år. Någon annan har tänkt ut vägen och vet var de vackra rastplatserna finns. Jag själv fyller vattenflaskan och låter tankarna fara medan fötterna mal på.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i Vandring och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Någon annan har tänkt ut vägen …

  1. msson skriver:

    Jag ser fram emot fler inlägg om alla roliga resmål.
    Vandrarens guide till galaxen… 🙂

    Gilla

  2. Maria skriver:

    Jag ser fram emot att få höra mer om vandringen i Cornwall i juni. Skulle gärna själv komma iväg på en vandring. Får nog kombinera det med segling om det ska bli av…

    Gilla

Kommentera

